сряда, 28 април 2010 г.

Осигуровки

От известно време размишлявам по въпроса с пенсионните осигуровки и как да им избягам. За всеки здравомислещ човек те са абсолютна загуба, просто пари, хвърлени на вятъра, които аз никога повече няма да видя. Защо тогава да ги давам на държавата да ми ги харчи? Съвсем друго би било, ако парите, които ми се заделят от заплатата за пенсия, постъпваха в някакъв фонд, където да се множат и да чакат времето, в което ще ми дотрябват.

Щастието ми от това тъй прекрасно откритие (ура, повече няма да плащам осигуровки на тъпата държава!) беше помрачено от реалността. Оказва се трудничко да избягаш от проклетите пенсионни осигуровки. И аз още не съм измислил ефикасен начин как да се справя. Предизвикателството ми харесва и ми се струва, че все пак мога да измисля нещо.

12 коментара:

CarreraGT каза...

Ами няма как да им избягаш, понеже ти сега или след някоя друга година ще плащаш пенсиите на твоите родители, както те са плащали тези на техните. Най-лошата новина е, че не се знае дали, когато дойде твоето време, ще има изобщо кой да ги плаща.

Стоян каза...

Всъщност има начини, дори не един.

За издръжката си в годините, когато няма да са трудоспособни, моите родители вече са се погрижили. И в тези планове не фигурира държавата с нейното псевдо-социално осигуряване.

Моето желание е единствено държавата да ме остави на спокойствие и да не ми удържа пари, които ще дава на други хора. За себе си и за моите родители аз мога да се погрижа сам. Това е и е доста просто.:)

Анонимен каза...

Не съм съгласен със съждението , води към това изобщо защо плащаме осигуровки . Баща ми казва :
"Общото зло не е зло ." Така , че насочи се към по смисления въпрос , как да изкараш 10% повече отколкото , как да спестиш тия 44 лв или 2,2% процента от заплатата ако е под осигурителния максимум ...
Мишев

Стоян каза...

Не важиш, Мишев, не важиш. Това с допълнителните доходи си е съвсем отделна тема. Аз мечтая да се преборя за това, да не ми се удържат 26% от настоящите доходи. Защото, съгласи се, 1/4 от заплатата не е за пренебрегване...

Анонимен каза...

1.Плащането на осигуровки и данъци е необходимо зло , доказано от многовековния икономически опит , тука някои като Алвин може да обясни с подробности , защо и как ...
2. Не си запознат нещо и говориш на изуст ми се струва . България има едни от най-ниските данъци и осигуровки в европейския съюз. И това 26 % незнам как го измисли - Истината е че осигуровките са 12,1% от заплатата (всички) ако тя е под 2000 лв или 242 лв за всяка заплата над 2000 след , което те като се извадят имаш облагане на останалата сума с 10% плосък данък .
Грубо се получава 20% за заплати до 2000 лв и под 20%(примерно при 5000 се получава около 15%) за по високите заплати .

Мишев

Стоян каза...

1. Хей, аз не протестирам против данъците, а против сгрешената пенсионно осигурителна система. Чети ме внимателно.:)
2. Запознат съм достатъчно, за да знам, че не ми харесва да ми се удържат пари за фалшиво обещание, което няма да се сбъдне. И определено не е наизуст.;) Числото го видях ето тук: http://ime-bg.org/pr_bg/168-4.htm

Анонимен каза...

Статията е писана от пълен лаик , щом аз намирам следните неща в нея:
1. Не всички осигуровки(ДЗПО и ДОО без ЗО) са за пенсия по смисъла , които ти и аз разбираме.
2. Частта , която плаща работодателя (по-голямата) странно как излиза , че я плаща работника ...
3. Демографски фактор в Бг изобщо не е отчетен .
4. Риска от това един пенсионен фонд да изгърми не се отчита , независимо колко добре регулирана е неговата работа.Докато дори и фонда пенсии да бъде изяден (случвало се е по време на комунизма) пенсии не са спирани да се плащат, защото държавата ги гарантира ...
5. Никой не е спрял никой от допълнително пенсионно осигуряване - опции в тая насока много , само дето малко хора ги ползват ...
6. Системата не може да се промени тъйкато ако ние спрем да плащаме в момента , хората , които се пенсионери сега трябва парите им да дойдат от някъде , а вариантите са данъци и осигуровки след като второто отпада остава първото .
-----------------------------------

Обещанието на държавата е , че ще взимаш пенсия щом си работил , това е независимо дали си работил 5,10 или 50 години. Проблема според мен с големината на пенсиите идва точно от това , че в Бг всеки гледа да спести от осигуровки , масово се зимат едни пари, а се декларират други - съчетано с демографския фактор 2,5 млн пенсионери няма как пенсиите да гонят заплатите.

Мишев

Стоян каза...

Виж сеа, мен тая статия изобщо не ме интересува. Попита къде съм чул за такова число - казах ти. Вярно или грешно, все ми е тая. Мога обаче за пореден път кратко и ясно да ти кажа какво искам аз:
1. Не желая държавна пенсия. Искам да се откажа от нея, а с процента (какъвто и да е той), който ми се удържа за пенсионни осигуровки, да мога да правя каквото си реша аз.
2. 100 пъти повече предпочитам да дам парите си в частен пенсионен фонд. Тези същите проценти, а не някакви допълнителни.
3. Системата може и трябва да се промени, просто се налагат кофти мерки, с които никой не иска да се нагърби. Виж Чилийския опит.
4. За 2,5та милиона пенсионери в бг ми пука толкова малко, че е направо пренебрежима величина.

Анонимен каза...

Средната продължителност на живота в Германия е 82 години! /жени-мъже/
Затова дискусията в Германия, с тенденция скоро да се случи, е хората там да се пенсионират средно на 66 години /и жените, и мъжете/.

Средната продължителност на живота във Франция е 81 години! Затова дискусията във Франция с тенденция скоро да не се случи е хората там да се пенсионират средно на 64 или 65 години /и жените, и мъжете/.

Средната продължителност на живота е България, по данни на НСИ е 73 години! Мъжете се пенсионират на 65 години, жените на 63 години. И непрекъснато се говори, че тези възрасти трябва да бъдат увеличени или най-малкото изравнени на 65 години и за двата пола.

Затова Стояне, „бъди солидарен с властта и проблемите й. Плащай си пенсионните осигуровки с радост и се радвай, че ще ти вдигнат ДДС на 23%!”

Г.

Анонимен каза...

Портмонето ми да е претъпкано, вместо кухо..

А

alvin каза...

Истината е, че с тези пенсионни осигуровки плащаме пенсиите на бабите и дядовците си. Ако вече си нямаме такива - на нечии други баби и дядовци. И колкото да им се сърдим, че се тъпчат в трамвая, че хокат младите задето не стават за нищо (истина!), че бленуват за байтошово време с пълния хладилнил.. та въпреки това не можем просто да ги оставим в кофите.

В България се удържат около 20% от заплатата (при мен са точно 20%). Не са много. Да, на тази пенсия не можем да разчитаме, а разходите за здраве.. за тях не ми се говори.
Но въпросът е как тези пари да се инвестират и харчат по-добре, а не дали да ги плащаме.
Затова предлагам да се дразним на някой шеф в НОИ, който кара служебно БМВ (аре, Мишев, нека да е Мерцедес :Р), а не на 45-те лева.

И те така :) Тази седмица отивам в Дания, там е див и скъп соц, ще се върна с актуални данни за осигурителната тежест :)

Анонимен каза...

" АНОНИМЕН -Не си запознат нещо и говориш на изуст ми се струва . България има едни от най-ниските данъци и осигуровки в европейския съюз. И това 26 % незнам как го измисли - Истината е че осигуровките са 12,1% от заплатата (всички) ако тя е под 2000 лв или 242 лв за всяка заплата над 2000 след , което те като се извадят имаш облагане "

Господин Анонимен нещо бъркаш за пример ще ти дам колко ми излизат осигуровките на един автомонтиор които се осигурява на осигурителен праг 440 лв общата сума е 180 лв от които 92 лв за сметка на работника и 88 лв за сметка на работодателя както искащ така ги смятай колко процента са 180 от 440 грубо сметнато са около 46 % :)
а на 2000 лв заплата си приготжи около 900 -950 лв - звучи трагично на фона на някогашния убиствен данък ДЕСЯТЪК /10 %/през турско робство .ОСВЕН ТОВА КОГАТО ГОВОРИШ ЗА МАИ НИСКИ ДАНЪЦИ СЕ МИСЛИ И ЗА НАИ НИСКИТЕ ДОХОДИ !