понеделник, 3 декември 2012 г.

Препоръки за това как да реагирате при неочаквана среща с див референдум

Предполагам, че на задаващия се референдум за или против нов АЕЦ няма да отидат много хора. Ще има обаче и такива като мен, които ще бъдат изкушени да отидат и да си пуснат гласа, просто защото за пръв път ще има референдум и си е екзотика. Първоначалната ми реакция също беше да отида и да гласувам и да разправям на всички, че съм против, обаче после помислих малко и си промених мнението. Защото се оказа, че има и нещо по-важно от моето не за нов АЕЦ - моето не за референдумите. 

Референдумите са олицетворение на пряката демокрация. Питат те какво мислиш, и ако сте мнозинство, това става. И тук аз виждам проблем. Защото всички сме наясно колко е лесно да изманипулираш масата гласоподаватели да ти гласуват каквото си решиш. Получава се буквална диктатура на мнозинството над малцинството и то без шанс това малцинство да може да направи нещо. Референдум, край, точка. Не можеш да му възразиш, да го обжалваш, да възразяваш с аргументи, да се бориш срещу него. Евреите са вредни, край, точка (Германия 1933-1945 - 6 милиона избити). Християните са вредни, край, точка (Судан 2003-2011 - половин милион избити, 3 милиона изселени). Мюсюлманите са вредни, край, точка (Босна и Херцеговина, 1992-1995, 100 000 избити, 2 милиона изселени, 20 000 изнасилени, войната започва точно след референдум). И всичко е законно. 

Хитлер, Мусолини и Наполеон са обожавали референдумите. Малко пропаганда и после несъгласните просто нямат думата. 

В заключение и накратко: 
- Не е практично. Не можеш за всичко и час по час да правиш референдум. 
- Малцинствата нямат думата. Можеш да правиш с тях каквото си поискаш. 
- Създава предпоставки важни решения да се взимат от хора, които са най-неподготвени по въпроса. Когато получиш инфаркт, не обикаляш един месец квартала да питаш хората какво според тях е добре да се прави, а отиваш в Бърза помощ. 

Затова аз няма да отида да гласувам на референдума и когато стане дума, винаги ще обяснявам, че съм бил против, но не съм отишъл с надеждата да отидат малко хора, да се види, че референдумите не са особено добро нещо и повече да не се свикват.